Şənbə , 23 Noyabr 2024
Drone Cameras

Nəsib bəy Yusifbəylinin dünyagörüşündə maarifçilik, türkçülük və azərbaycançılıq

Qeyd: Yazı Azərbaycan Respublikası Medianın İnkişafı Agentliyinin maliyyə dəstəyi çərçivəsində hazırlanıb.

V Yazı

AMEA Fəlsəfə İnstitutunun aparıcı elmi işçisi,

dosent, fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru Faiq Ələkbərli

De­ni­kin­çi­lə­rin ya da De­ni­kin or­du­su­nun Da­ğıs­ta­na və Azər­bay­ca­na tə­ca­vü­zü ilə bağ­lı da Nəsib bəy Yu­sif­bəy­li­nin möv­qe­yi də­qiq, qə­ti ol­muş­dur. be­lə ki, mil­lət və­kil­lə­rin­dən bi­ri­nin De­ni­ki­nin or­du­su­nun Azər­bay­can sər­həd­lə­ri­ni keç­mə­si id­dia­sı­na qar­şı baş na­zi­ri bil­dir­miş­dir ki, “bi­zim hü­du­du­mu­zu kim­sə keç­mə­miş­dir və an­caq me­yit­lə­ri­miz üzə­rin­dən ke­çə bi­lər­lər”.[1]  Son­ra o, par­la­men­tə mə­lu­mat ve­rib ki, Da­ğıs­ta­na, yə­ni Pet­rovs­ki­yə və Dər­bən­də ka­zak­lar­dan iba­rət 3-4 eşa­lon  gə­lib: “ İn­gil­tə­rə nü­ma­yən­də­lə­ri­nə söy­lə­dim ki, biz vəd­lər­dən ar­tıq doy­duq. Bun­dan be­lə biz özü­mü­zə gü­və­nə­cə­yik və la­zım ol­sa bir adam ki­mi azad­lıq və is­tiq­la­lı­mı­zı mü­da­fiə qal­xı­şa­ca­ğıq. Kim olur­sa ol­sun, dün­ya­nın bö­yük və qüv­vət­li döv­lə­ti olur­sa ol­sun, qar­şı­sı­na çı­xıb mü­da­fiə edə­cə­yik…”. [2]  

Yu­sif­bəy­li­nin fik­rin­cə, bu dövr­də Azər­bay­can türk­çü­lü­yü­nün, mil­li is­tiq­la­lın zid­di­nə olan əsas qüv­və isə bol­şe­vizm və bol­şe­vik­lər ol­muş­dur. “Bol­şe­vizm bi­zim üçün bir təh­lü­kə­dir, bəl­kə də da­ha bö­yük təh­lü­kə­dir” [3] de­yən, Nə­sib bəy da­ha son­ra qeyd edir­di: “Əgər bu sa­at mə­nə de­sə­lər ki, sə­ni ta­nı­yıb və is­tiq­la­lı­nı təs­diq edi­rəm, mən sa­bah bu­ra­da bir bol­­şe­vik qoy­ma­ram. Çün­ki bol­şe­vik­lə­rin təh­lü­kə­si­ni biz öz is­tiq­la­lı­mız ilə öl­çü­rük. Biz hür­riy­yə­ti-vic­dan tə­rəf­da­rı­yıq”. [4] Bu an­lam­da Azər­bay­ca­nın baş na­zi­ri Mil­li İs­tiq­la­lın ya­şa­ma­sı üçün, So­vet Ru­si­ya­sıy­la mü­na­si­bət­də diq­qət­li ol­ma­ğı hər şey­dən va­cib he­sab edir­di. Ona gö­rə, Azər­bay­­ca­nın Ru­si­ya­nın da­xi­li iş­lə­ri­nə qa­rış­ma­ğa haq­qı yox­dur: “Ru­si­ya­da han­sı tə­ri­qət qa­lib gə­lə­cək, han­sı adam­lar iş ba­şı­na ke­çə­cək – bu, bi­zim və­zi­fə­miz de­yil, bö­yük Ru­si­ya­nın öz işi­dir. Biz Ru­si­ya döv­lə­ti ilə hər za­man sülh və sə­lah­la dost­luq ke­çin­mək is­tə­riz.Yal­nız bir mə­sə­lə var ki, bol­şe­vik Ru­si­ya­mı, men­şe­vik­mi, yox­sa baş­qa bi­ri­mi ol­sun, bi­zim da­xi­li iş­lə­ri­mi­zə qa­rış­ma­ma­lı­dır. Biz Ru­si­ya­dan yal­nız bu­nu tə­ləb edi­rik. Bu­nun da haq­qı­mız ol­du­ğu­nu, tə­bii, kim­sə in­kar et­məz, zənn edi­rik”.[5]

Ona gö­rə, So­vet Ru­si­ya­sı­na ya da bol­şe­viz­mə qar­şı da­yan­maq üçün tək çı­xış yo­lu qüv­vət­li ol­maq­dır: “Bu­nu tək bil­mə­li­yik – qüv­vət­li ol­ma­saq nə hür­ri­yə­ti­miz, nə də is­tiq­la­lı­mız müm­kün de­yil. Onun üçün hər­bi işi­miz hö­ku­mət işi­nin əsa­sı ola­caq. Əs­gə­ri­mi­zin eh­ti­ya­cı­na, lə­va­zi­ma­tı­na hö­ku­mət ay­rı­ca diq­qət və səy edə­cək. Əs­gər­lik ki­mi mü­qəd­dəs və­zi­fə­nin ilk əv­vəl zən­gin­lə­rin, im­kan­lı­la­rın, zi­ya­lı­la­rın öv­lad­la­rı­nın və­zi­fə­si ol­du­ğu­nu hö­ku­mət on­la­ra izah edə­cək. Ay­rı­ca bo­yun qa­çı­ran olur­sa la­zım olan cə­za ve­ri­lə­cək. Xü­la­sə, əfən­di­lər! Tək­rar edi­rəm, hər şey­dən əv­vəl, gə­lə­cə­yi­miz qüv­və­tə və mil­lə­tin əz­mi­nə möh­tac­dır. Bi­rin­ci­si hər­biy­yə na­zi­ri­mi­zin müq­tə­dir və təc­rü­bə­li əl­lə­rin­də olub, ikin­ci­si isə si­zin əli­niz­də­dir”. [6]  

1919-cu ilin ma­yın­da Ba­kı­da rus fəh­lə­lə­ri­nin çox ça­lış­dı­ğı mü­əs­si­sə­lər­də tə­til­lər ke­çi­ri­lir­di ki, bu mə­sə­lə par­le­men­tin 6 may 1919-ci il ta­rix­li 34-cü ic­la­sın­da mü­za­ki­rə olu­nan za­man Nə­sib bəy Yu­sif­bəy­li bil­dir­miş­dir ki, bu tə­til iq­ti­sa­di de­yil, si­ya­si xa­rak­ter da­şı­yır: “Bu tə­ti­lin si­ya­si ol­du­ğu­nu tə­til edən­lər və tə­til et­dir­mək is­tə­yən şəxs­lə­rin öz­lə­ri də in­kar et­mi­yor­lar. On­lar öz məc­lis­lə­rin­də açıq de­yir­lər ki, biz gə­rək bü­tün Ru­si­ya­da, ey­ni za­man­da Azər­bay­can­da da (ki, onu Ru­si­ya­nın bir par­ça­sı ola­raq gö­rər­lər) So­vet hö­ku­mə­ti təş­kil edək. On­lar bu­nu in­kar et­mir­lər və bu məq­sə­də çat­maq­dan ötə­ri hər cür va­si­tə­yə mü­ra­ci­ət edib­lər və edir­lər”.[7]    

O, çı­xı­şın­da da­ha son­ra de­yir­di ki, in­di­yə qə­dər iş ba­şın­da olan hö­ku­mət və in­di­ki hö­ku­mət Azər­bay­can­da mət­bu­at azad­lı­ğı, yı­ğın­caq, tə­til azad­lı­ğı­nı qo­ru­yub: “Bu­nun sə­bə­bi nə­di­r? Sə­bə­bi bu­dur ki, hö­ku­mə­ti­mi­zə hər nə qə­dər bəy-xan hö­ku­mə­ti de­sə­lər də iş ba­şın­da olan hö­ku­mət öz de­mok­rat və xalq­pə­rəst əmə­li ilə de­mok­rat­lı­ğı sü­but et­miş­dir. An­caq in­di bu azad­lıq­lar­dan sui-is­ti­fa­də edi­lir. Bun­lar da öz içə­ri­miz­dən olan əh­ba­li­miz de­yil, öz­gə döv­lət­lər­dən gə­lən­lər­dir ki, sui-is­te­mal edir­lər. Bu­nun­la da əsl məq­səd Azər­bay­ca­nı Ru­si­ya­ya il­haq et­mək­dir. Bu­nu rus­la­rın ək­sə­riy­yə­ti, mü­tə­əs­si­fa­nə, hər bir Rus is­tə­yir”.[8] Yu­sif­bəy­li­yə gö­rə, Ru­si­ya Azər­bay­ca­nın is­tiq­la­lı­nı ta­nı­yar­sa, onun­la he­sab­la­şar­sa o za­man rus­la­ra neft sat­maq müm­kün­­dür: “Bun­lar ol­ma­yın­ca hö­ku­mət So­vet­lə­rə neft ver­məz. La­kin bun­lar de­yir­lər ki, yo­lu şərt­siz açın, gəl­sin­lər. Bu­na heç bir hö­ku­mət, heç bir iş­çi, Türk de­mok­ra­ti­ya­sı, heç bir azər­bay­can­lı ra­zı ol­maz”.[9]   

Hə­min dövr­də Mosk­va­da ya­şa­yan Nə­ri­ma­nov N.Yu­sif­bəy­li­yə yaz­dı­ğı mək­tu­bun­da bol­şev­­ik­­lər­lə bir yer­də ol­ma­sı­nı si­ya­si-ideo­lo­ji ba­xış­la­rın­­da­kı fərq­lər­lə izah et­mə­yə ça­lı­şıb, onu təs­lim­çi­li­yə ça­ğır­­mış­dır.[10]  Yu­sif­bəy­li isə Nə­ri­ma­nov ki­mi dü­şü­nən­lə­rə ca­vab ola­raq Par­la­ment kür­sü­sün­dən de­yir­di ki, mil­li is­tiq­lal­çı ki­mi bü­tün qüv­və­­lə­rə bir nə­zər ilə ba­xır: “Mə­nim tut­du­ğum nə bol­şe­vik, nə də men­şe­­vik­­dir. Mən yal­nız və­tə­ni­mi­zin, is­ti­qal­liy­yə­ti­mi­zin düş­mən­lə­ri­ni tu­tur­­am. On­lar öy­lə adam­lar­dır ki, hər za­man fi­kir­lə­ri bi­zim hü­qu­qu­mu­za və is­tiq­la­lı­mı­za tə­ca­vüz et­mək­dir və ya­xud ida­rə tər­zi­mi­zi də­yiş­mək üçün ça­lış­maq­dır. Bun­lar bi­zim düş­mən­lə­ri­miz­dir”. [11]

Bü­tün bun­la­rı nə­zə­rə ala­raq Rə­sul­za­də Tür­ki­yə­də mü­ha­ci­rət­də ya­şa­dı­ğı dövr­də “Ye­ni Qaf­qa­zi­ya” dər­gi­sin­də ya­zır­dı ki, ümu­mi­lik­də, Nə­sib bəy xalq­çı, idea­list, mil­lət­pər­vər, de­mok­rat və li­be­ral bir şəx­siy­yət ol­muş­dur: “Nə­sib bə­yin şəx­siy­yə­ti­ni, onu ye­tiş­di­rən mü­hi­tin xü­su­siy­yə­ti­ni ka­mi­lən təh­lil et­mək və nə­ti­cə­də mər­hu­mun tut­du­ğu hə­qi­qi möv­qe­yi ol­du­ğu ki­mi təs­bit et­mək üçün mə­qa­lə­mi­zin həc­mi mü­sa­id de­yil­dir. Bu qə­dər söy­lə­yə bi­lə­rik ki, o, mil­li Azər­bay­can de­mok­ra­ti­ya­sı­nın ye­tiş­dir­di­yi ən ti­pik mü­məs­sil­­lə­rin­dən bi­ri­dir. Elə bir mü­məs­sil ki, mil­li Azər­bay­can hə­rə­ka­tı­nın is­tiq­la­la mün­cər olan qa­yə­si­ni for­mu­lə et­mək onun is­mi­lə mər­but­dur”.[12]

Fik­ri­miz­cə, M.Ə.Rə­sul­za­də­nin si­lah­da­şı, məs­lək­da­şı Nə­sib bəy haq­qın­da de­dik­lə­ri o qə­dər doğ­ru, dü­rüst və sə­mi­mi­dir ki, bu de­yi­lən­lə­rə əla­və bir söz de­mək çox çə­tin­dir. Rə­sul­za­də­nin Yu­sif­bəy­li ilə bağ­lı de­dik­lə­rin­də diq­qə­ti çə­kən mə­qam­lar­dan bi­ri də, Nə­sib bə­yi mil­li Azər­bay­can ide­ya­sı­nın mü­əl­li­fi ki­mi gös­tər­mə­si­dir. Bu onun gös­tə­ri­ci­dir ki, Rə­sul­za­də me­ma­rı ol­du­ğu Azər­bay­can Cüm­hu­riy­yə­ti ide­ya­sın­da Nə­sib bə­yin ro­lu­nu da­ha üs­tün ver­mək­lə öz lə­ya­qə­ti­nin uca­lı­ğı­nı ifa­də et­miş­dir. Baş­qa söz­lə, Rə­sul­za­də­nin bu fi­kir­lə­rin­dən be­lə nə­ti­cə çı­xar­maq olar ki, mil­li və müs­tə­qil Azər­bay­can ide­ya­sı­nın nə­zə­ri-ideo­lo­ji mü­əl­li­fi Rə­sul­za­də, si­yas hə­dəf­çi­si isə Nə­sib bəy ol­muş­dur. be­lə ki, Nə­sib bəy Rə­sul­za­də­nin nə­zə­ri-ideo­lo­ji şə­kil­də irə­li sür­dü­yü mil­li və müs­tə­qil Azər­bay­can ide­ya­sı­nı si­ya­si bir tə­ləb ki­mi ifa­də et­miş­dir. De­mə­li, Azər­bay­can Cümh­riy­yə­ti iki bö­yük li­de­rin nə­zə­ri-ideo­lo­ji və si­ya­si prak­ti­ki əməl­lə­ri­nin nə­ti­cə­si­dir. Bu mə­na­da bu iki bö­yük Azər­bay­can Tür­kü­nün Azər­bay­can Cüm­hu­riy­yə­ti­nin ya­ran­ma­sı və in­ki­şa­fın­da gös­tər­di­yi xid­mət­lər mi­sil­siz­dir.[13] Rə­sul­za­də ya­zır­dı ki, Yu­sif­bəy­li Qaf­qaz­da Türk mil­li­yət­pər­vər­li­yi­ni tər­vic edən də­yər­li xa­dim­lər­miz­dən­dir: “Nə­sib bəy qüv­vət­li bir qə­lə­mə ma­lik ol­du­ğu ki­mi, hə­ra­rət­li də bir na­tiq idi. Ona gö­rə də qüv­vət­li iman sa­hi­bi və de­mok­rat bir adam­dı”. [14]

Mil­li is­tiq­lal ide­ya­sı­na so­na qə­dər sa­diq qa­lan Yu­sif­bəy­li Azər­bay­can Cüm­hu­riy­yə­ti So­vet Ru­si­ya­sı tə­rə­fin­dən iş­ğal edil­dik­dən qı­sa bir müd­dət­dən son­ra ya­xın si­lah­daş­la­rıy­la (Na­ğı Şeyx­za­man­lı və b.) gö­rüş za­ma­nı de­miş­dir: “Azər­bay­can is­tiq­la­lı­nı qur­duq. An­caq onu sax­la­ya bil­mə­dik. Əbə­di düş­mə­ni­miz olan rus­lar güc­lü qüv­və­lə­ri ilə və­tə­ni­mi­zi iş­ğal et­di­lər və is­tiq­la­lı­çı­za son qoy­du­lar. Mü­qəd­dəs öl­kə­miz rus­la­rın is­ti­la­sı al­tı­na keç­di. An­caq inan­dı­ğı­mız və iman et­di­yi­miz bir şey var­sa, o da bi­zə tə­səl­li ver­mək­də­dir. Rus­lar zülm­lə­ri, vəh­şi­lik­lə­ri ilə xal­qı­mı­zı nə qə­dər əzir­lər­sə əz­sin­lər, əbə­di ola­raq qa­la bil­məz­lər. xal­qı­mızn bey­ni­nə yer­ləş­dir­di­yi­miz is­tiq­lal məf­hu­mun­dan mə­nə­vi var­lı­ğı­mı­za hop­muş hür­riy­yət ru­hu­nu sö­küb ata bil­məz­lər.  On­lar bu­na na­il ol­maq üçün vəh­şi­li­yi və qəd­dar­lı­ğı ilə mə­hur olan Ne­ro­nu kö­mə­yə ça­ğır­sa­lar da ye­nə mü­vəf­fəq ola bil­məz­lər”. [15]

Be­lə­lik­lə, de­yə bi­lə­rik ki, bö­yük tu­ran­çı Əli bəy Hü­seyn­za­də­nin Türk­lük, İs­lam­lıq və Müa­sir­lik “üç­lüy”ü, M.Ə.Rə­sul­za­­də­­­nin və N.Yu­sif­bəy­li­nin bu “üç­lük” əsa­sın­da Azər­bay­can türk­çü­lü­yü ide­ya­sı­nı – azər­­bay­can­çı­lı­ğı irə­li sür­mə­si bir tə­ka­mü­lün nə­ti­cə­si idi. Bu tə­ka­mü­lün kö­kü nə qə­dər qə­dim­lə­rə ge­dib çıx­sa da, çağ­daş mər­hə­lə­də onun ye­ni ciz­gi­lə­ri 19-cu əsr­də mey­da­na çıx­mış, 20-ci əs­rin əv­vəl­lə­rin­də isə Azər­bay­can mil­li ide­ya­sı­nın və onun ba­riz nü­mu­nə­si olan Azər­bay­can Cüm­hu­riy­yə­ti­nin ya­ran­ma­sı ilə nə­ti­cə­lən­miş­dir. Azər­bay­can Cüm­hu­riy­yə­ti isə Azər­bay­can türk­lə­ri­nin mil­li azad­lıq hə­rə­ka­tı nə­ti­cə­sin­də və on­la­rın nü­və­si ilə ya­ran­ma­sı­na bax­ma­ya­raq, bu döv­lət­də ya­şa­yan et­nos­la­rın heç bi­ri­nə qar­şı ay­rı-seç­ki­lik si­ya­sə­ti yü­rü­dül­mə­miş­dir. Bir söz­lə, Azər­bay­can Cüm­hu­riy­yə­ti et­nik mən­su­biy­yə­tin­dən ası­lı ol­ma­ya­raq bü­tün və­tən­daş­la­rın or­taq döv­lə­ti ol­muş­dur ki, bu iş­də ən baş­lı­ca rol­lar­dan bi­ri də N.Yu­sif­bəy­li­yə aiddir. Bu­nu, vax­ti­lə Rə­sul­za­də be­lə ifa­də et­miş­dir: “Sa­də bu mər­bu­tiy­yət Nə­sib is­mi­ni Azər­bay­can ta­ri­xin­də öl­məz və unu­dul­maz bir is­mi ha­lı­na qoy­maq üçün ka­fi­dir. Ni­san ma­tə­min­də in­ti­qam əh­di­ni təc­did edən mil­li is­tiq­lal nəs­li­nin qey­rə­ti­ni təh­rik edən bö­yük amil­lər­dən bi­ri də heç şüb­hə­siz Nə­sib bə­yin şə­ha­də­ti­dir. Mü­zəf­fər is­tiq­lal nəs­li­nin ilk edə­cə­yi tə­şək­kür və­zi­fə­lə­rin­dən bi­rin­ci­si si­ya­si azər­bay­can­çı­lı­ğın ilk mü­bəş­şir­lə­rin­dən Nə­sib bəy adı­nı da­vam et­dir­mək və Ba­kı ilə Gən­cə­də ona bir abi­də qoy­maq­dan iba­rət ol­ma­lı­dır!”.[16] 

An­caq tə­əs­süf ki, bu gü­nə qə­dər Ba­kı­da ya da Gən­cə­də Nə­sib bəy Yu­sif­bəy­li­yə la­yiq bir abi­də ucal­da bil­mə­mi­şik. Yu­sif­bəy­li bu gün Azər­bay­ca­nın ən bö­yük şə­hər­lə­rin­də (Ba­kı, Gən­cə və b.) və hə­min şə­hər­lə­rin ən gör­kəm­li yer­lə­rin­də abi­də­si ucal­dıl­ma­lı olan ən la­yiq­li döv­lət xa­dim­lə­ri­miz­dən, mü­tə­fək­kir­lə­ri­miz­dən bi­ri­dir. Ən azı ona gö­rə ki, o bu­gün­kü Azər­bay­can Res­pub­li­ka­sı­nın müs­tə­qil­li­yi uğ­run­da şə­hid ol­muş baş na­zir­dir. Bu gün tor­paq­la­rı rus-er­mə­ni hər­bi bir­ləş­mə­lə­ri tə­rə­fin­dən iş­ğal al­tın­da olan bir döv­lət və mil­lət üçün N.Yu­sif­bəy­li ör­nə­yi­ni öy­rən­mək və ta­nı­maq son də­rə­cə zə­ru­ri­dir. Azər­bay­can xal­qı bil­mə­li­dir ki, onun mil­li var­lı­ğı və müs­tə­qil­li­yi uğ­run­da şə­hid olan Yu­sif­bəy­li ki­mi baş na­zi­ri, mü­tə­fək­ki­ri ol­muş­dur!!!

[1] Qəhrəmanlı Nazif. Nəsib bəy nümunəsi. Bakı, «Nurlan», 2008, s.142

[2] Yenə orada, s.144-145

[3] Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti (1918-1920). Parlament (stenoqraifk hesabatlar). II c. Bakı, «Azərbaycan» nəşriyyatı, 1998, s.67

[4] Yenə orada, s.68

[5] Qəhrəmanlı Nazif. Nəsib bəy nümunəsi. Bakı, «Nurlan», 2008, s.136-137

[6] Yenə orada, s.137-138

[7] Yenə orada, s.138

[8] Yenə orada, s.139

[9] Yenə orada, s.139

[10] Nərimanov N. Məqalələr və nitqlər. II cilddə, I cild, Bakı, Azərnəşr, 1971, s.218-219

[11] Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti (1918-1920). Parlament (stenoqraifk hesabatlar). II c. Bakı, «Azərbaycan» nəşriyyatı, 1998, s.69

[12] Qəhrəmanlı Nazif. Nəsib bəy nümunəsi. Bakı, «Nurlan», 2008, s.177

[13] Ələkbərov F.Q. Milli ideologiya prob­le­mi­nə tarixi-fəlsəfi baxış (II hissə).  Bakı, “Elm və təhsil”, 2014, s.149

[14] Rəsulzadə M.Ə. Əsərləri (Mühacirət dövrü: Türkiyə, 1922-1929). I Cild. Bakı, “OL” npkt, 2016, s.133

[15] Qəhrəmanlı Nazif. Nəsib bəy nümunəsi. Bakı, «Nurlan», 2008, s.195-196

[16] Rəsulzadə M.Ə. Nəsib bəy Yusifbəyli. “Odlu Yurt” dərgisi, 1929, № 3, s.112

Check Also

Qoruq elan edilən Ordubad şəhərinin tarixi – VİDEO

Ordubad şəhəri Kiçik Qafqaz sıra dağlarının Qapıcıq zirvəsinin ətəklərində yerləşir. Şəhər dövrümüzə qədər özünün orta …